maanantai 8. joulukuuta 2014

Skillander

Efter att nu ha varit här en god stund, så finns det vissa större skillnader man märker med livet här och i Finland.

Fritiden.
I Finland så kan man efter skolan gå till gymmet, eller ifall man har ett jobb så kan man gå till jobbet. Eller till Unccan. Eller bara gå hem. Gå hem och inte göra något på hela dagen, kanske göra lite läxor, eller bara vara och inte egentligen göra något.
Här kommer man rakt hem från skolan, för att äta lunch med familjen. Sedan sover man siesta (bästa stunden på dagen xD). Och ifall man inte går ut efter detta så är man konstig. Ifall man inte går ut för att ta en kaffe, eller allmänt ut och göra något så tror alla att det är något på tok. 

Maten.
Här äter vi ganska så annorlunda. Morgonmålet är obetydligt. Sedan blir det en second breakfast i skolan, typ en semla. Lunch klockan tre och middag (OBS, middag består av en toast eller semla) klockan tio. Det tar ju en tid att vänja sig vid denna rytmen, men efter en tid så vänjer man sig. Och maten är helt super här, om någon undrade.

Människorna.
Det spelar absolut ingen roll ifall du känner en människa eller inte, man hjälper alltid alla. Och alla (okej klart undantag finns men ändå) är så snälla. T.ex så finns det en frissa här i nedre våningen. Har aldrig gått dit, men går där förbi flera gånger. Varje gång så hälsar vi på varandra och kanske blir och tala en stund. Samma sak i butiken eller på ett kafé. Man kan lätt bli och tala med främmande människor i femton minuter, vilket först var konstigt för mej, men nu bara är helt super trevligt. 

Tystnad.
Detta fenomen existerar inte i Spanien.

Högtider.
Som vissa av er kanske vet så firas det t.ex inte jul här. De har något som kallas "reyes" som firas den 6 januari, det är då man får julklappar. Men den 24-25 så kanske man går ut och festar med vännerna, men egentligen så är det ingen speciell högtid. 

Klimatet.
Big surprise jag vet, men alla tror att då jag ju nästan är i Afrika, så borde det vara varmt här. Klart, temperaturen är ca 15-17 på dagen och lite under 10 på natten. Men ni har inte upplevt kyla förrän ni varit inne i ett spanskt hus på vintern. För de har inget värmesystem i husen. Så 90% av tiden är det svalare inne i huset är vad det är ute, vilket ju inte är så super då man t.ex vill ta en siesta och inte kan somna för att det känns som om man frusit till en istapp. 

Förövrigt så är det väll inte SÅ stora skillnader, man lär sig bara uppskatta det man har. Jag har aldrig varit något mega fan av Helsingfors, men nu har jag lärt mig uppskatta stan SÅ mycket. Den är ju för fan helt super vacker och där finns bokstavligen allt du någonsin kommer behöva. Dessutom så märker man hur bra ställt vi har det, med t.ex sjukvård. Som vissa vet så är jag ju nästan stamkund på hälsocentralen i Grani, och har varit lite i blåsten här ett par gånger då det inte existerar hälsocentraler, utan du är tvungen att gå till sjukhuset om du har någo problem (vilket ju känns lite dumt om problemet inte är SÅ stort). Och egentligen så saknar man ju nog också skolan. Skolorna i Finland är SÅ BRA. Men det är också något som man kanske inte inser förrän man har provat på alternativet. Klart att skolan här också är bra, inte menar jag det. Men det är bara annorlunda. Och jag saknar ju kanske förmågan att förstå något på timmarna.

Men överlag så är livet här alltid så positivt. Alla är typ glada och det går att tala om allt med alla, och fast jag ibland säkert låter som en idiot då jag försöker förklara något, så bryr sig ingen. 
Älskar faktiskt det faktum att jag kan säga att jag alltid kommer ha två hem <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti