torstai 9. lokakuuta 2014

Skolan

Tänkte berätta lite om skolan här. Har alltså varje dag skolan från 8-14.30. Timmarna är ca 55 minuter långa och mellan varje timme har man en 5 minuters paus. Så ganska HC takt. Mellan den tredje och den fjärde timmen har vi en 30 minuters paus för att äta mellis som alla har hämtat hemifrån. Utom jag, som bara hänger med alla andra och sipprar i mig vatten då jag inte har med något. Tycker inte om att spendera så mycket pengar på mat och hoppar därför över denna mellis. Under pausen är också dörrarna till skolan uppe, så man kan gå ut. Annars så är de låsta mellan 8.05 och 14.20, så att man inte kommer in eller ut. Efter pausen har vi tre timmar till och så tar dagen slut. Problemet med att dörrarna stänger är att man bokstavligen inte kan komma försenat. Någonsin. Och vi har inte Wilma eller nåt, utan ifall man är sjuk så för man nästa dag en lapp åt läraren, som beskriver varför man varit borta samt har en vårdnadshavares underskrift.
Förövrigt så är skolan ganska vanlig. Lärarna har liknande auktoritet som hemma, och nej, ingen i Spanien säger señor eller nåt sånt, utan man kallar läraren med efter eller förnamnet, som hemma. Klasserna är dock SÅÅÅ mycket hösligare då det tydligen är helt okej att prata och ha sig på timmarna :D.
Men det konstigaste är att de har inte perioder. Och inte egentligen kurser heller. Så jag har samma schema i 9 månader, i exakt samma klasser (byter klass endast för franskan och religionen) med exakt sam a människor. Alltså förstå mig inte fel, jag älskar min klass den är helt super, men det är bara något jag är väldigt ovan med.

Så att sån skola går jag i :)
-J

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti